2016. október 25., kedd

A félelmetesen egyszerű... tejbegríz

A tejbegríz tipikusan az az étel, ami körül annyi mítosz terjeng arról, hogyan és miként lehet totálisan elrontani, hogy nekem rengeteg idő volt, mire meg mertem vele próbálkozni. Biztosan sokak fülében ismerősen cseng, hogy "Szórd a grízt, ne öntsd, mert csomós lesz!" "Keverd, mert csomós lesz!" "Vedd takarékra, mert csomós lesz!" ... és hát ki ne tudná, hogy csomósra főzni a tejbegrízt az egyik főben járó bűn. Jobban végiggondolva nem értem, személy szerint én miért aggódtam, amikor csomósan szeretem a tejbegrízt...



Én úgy gondolom, hogy szinte egyedül állok a világon ezzel, de én IMÁDTAM a menzás grízt. Folyós volt, csomós, igazi "moslék" sokak szemében. Nekem az egyik kedvencem... De ha ti csomómentesen, középsűrűn szeretitek, elárulom a titkot (annak, aki nem tudja :) )

Tejbegríz

Előkészítés: kb 5 perc

Elkészítés: 5-10 perc

Nehézség: könnyű-közepes (nagyon könnyű)

Kell hozzá:
  • 1l tej
  • 10dkg cukor
  • 12 dkg gríz



Merem állítani, talán egyedülállok azzal, hogy receptből főzöm a tejbegrízt, de ez a legjobb. Tényleg. Nem túl édes, de nem is ízetlen, nem túl sűrű, de nem is folyós.

Először fogjuk a lábat és feltesszük a tejet melegedni.

Én mindig addig melegítem, amikor már "füstöl", de még nem forr.

Beleteszem a grízt. Lehet szórni is, én öntöm, mert nem ettől lesz csomós, az állításokkal ellentétben. Innentől keverni kell. Mint a bolond. Ez nem törik össze, mint a tejberizs. Ez jó lesz, csak kavarjátok. Akkor se le nem ég, se be nem csomósodik. Aki nagyon tart a csomóktól, az vegye takarékra a lángot, esetleg használhat francia habverőt (tudjátok, az a csepp formájú).


Ezt követően hozzáadjuk a cukrot. Aközben is keverjük, mert ha egy kicsit nem keverjük, csomós lesz (végső konklúzió, MINDEN a keverésen múlik, azt gyakoroljátok)
Aztán ha elég sűrű, lehúzzuk, kiszedjük, ízesítjük, megesszük :) Az enyém csomós lett, a képen is látszik, de így jár az, aki fényképez és nem kever :D

Tippek,trükkök:
  • cukor helyett tehetünk bele mézet is, erre sajnos nem tudok mennyiséget írni, én csak adagoltam, amíg kellemes méz színe nem lett. Azt is megtehetjük, hogy cukor (és méz) nélkül főzzük, majd utána tesszük bele a mézet, kihűlőben, a gyerekek imádták
  • nagyon finom kakaóval, fahéjas cukorral és... lekvárral. Én itt kinn kaptam rá a lekváros tejbegrízre, hibátlan kombináció
  • ha sűrűre sikerül még melegen, vagy csak szemre összedobtuk és kevés lett a tej, menet közben hígítsunk alá nyugodtan, felveszi. Persze ésszel, ne öntsünk alá még egy liter tejet, apránként adagoljuk a folyadékot (én van, hogy vízzel szaporítom), amíg a kívánt állagot el nem érjük
  • a tejbegríz nagyon sok más ételnek az alapja, érdemes tehát megtanulni az elkészítését

Ennyit mára, jó főzőcskét, sok sikert, jó étvágyat kívánok!





2 megjegyzés:

  1. Próbáltad már nem tehéntejjel? Gondolok itt mandulatej, zabtej és társaira:)
    Szerinted ugyanúgy működne?

    VálaszTörlés
  2. Bevallom, még sosem próbáltam, de szerintem azokkal is jó, mandulával 100%, azért tűzbe teszem a kezem :) a zab/rizstejre nem tudok mit mondani, ugye azok gabona-áztatmányok, nem tudom, hogy a "hátsószándék" mennyire ragad, a mandulát már próbáltam máshoz, az biztosan nem ragad le magától. Illetve főztem már vízbegrízt is, szóval szerintem épp teljesen mindegy, miben főzöd :)

    VálaszTörlés