2016. október 23., vasárnap

Zöldborsófőzelék más szemszögből

Ki ne ismerné a kórházi menük sztárját, a menzák koronázatlan királyát, a borsófőzeléket. Ezt ettük anno fasírttal, türkörtojással,jobb helyeken pörkölttel (erről most nem emlékeznék, félek, hogy nagyon hosszú lenne..), mi jelenleg általában a magas vastartama (és a végtelen lustaságom) miatt kanállal fogyasztjuk.



Elárulok egy titkot is majd az elkészítés folyamán, mi az, amitől az enyém más, egyszerűbb, elronthatatlanabb, mint a nagyié.. Szóval:

Zöldborsó főzelék

Előkészítés: 5-10 perc

Elkészítés: 10-15 perc

Nehézség: könnyű

Kell hozzá:

  • 1/2 - 1kg fagyasztott zöldborsó (üvegesből/konzervből is lehet, a háttéríze miatt nem ajánlom, mivel más az elkészítés vele, a Tippek,trükkök rovatban írok erről bővebben)
  • olaj
  • liszt
  • tej
  • cukor


Először fogjuk meg a lábasunkat és tegyük bele az olajat. 2-3 EK mennyiség nagyon bőven elég...
... gyújtsunk alá, és tegyük rá a borsót...
... majd öntsünk alá pici vizet. Nekem a picinél kicsit több sikerült, de eleve kevés volt a borsó, mert félévente egyszer előfordul, hogy úgy főzök borsófőzeléket, hogy nincs itthon borsó. Vagy kevés. Nem kell pánikba esni ilyenkor sem, lehet alá "főzeléket" szaporítani, és akkor senkinek szinte fel sem tűnik a dolog.. lehet rá dobni egy csipetKE sót, később jól kihozza majd a cukor ízét.
Ezt követően rátesszük a fedőt, ha egy jó tanácsot adhatok, kissé ferdén, különben a gőz simán lepipálja a SafriDuot majd, és hát az nem a legkellemesebb, sem hajnalban, sem éjjel, sem délben, se semmikor. Ha felforrt a víz, vegyük takarékra, de ügyeljünk rá, hogy azért csendben zubogjon magában. Így pároljuk a borsót (és amúgy minden más zöldséget is).
Amíg ő ott jól el van a fedő alatt, csináljuk meg a habarást. Igen, itt jön a csavar.. az eredeti módszer ugyanis az, mármint ahogy én tanultam, hogy ha már úgyis van olaj a borsó alatt olaj, akkor főzzük el róla az összes vizet és dobjunk rá lisztet (azt sem tudom, mennyit), pirítsuk meg az olajon és öntsük fel tejjel. Egyszer próbáltam meg ezt a módszert, nem mesélném el, mi lett a vége, de inkább visszatértem a régi kaptafához...
Kimérjük a lisztet, én szemre szoktam, az kb ennyi, ha nem szemezni akarjuk, akkor 2-3 púpozott evőkanálnyit javasolok.
Ehhez adunk egy kevés tejet, annyit, hogy galuska állagot kapjunk és próbáljuk csomómentesre elkeverni. Ha nem sikerül, ne essünk kétségbe, lentebb leírom majd, ilyenkor mi a teendő.

Próbáltam egy rövidfilmmel átadni, hogy hogyan is kellene ennek kinéznie, nem tudom, mennyire sikerült, hátha..


Közben a borsónk vélhetően jól elfőtte már a levét és valami ilyesmit látunk a lábasban, ez jó.


Öntsünk hozzá hideg vizet, vegyük még egy kicsit takarékabbra, ha nem vagyunk biztosak magunkban, le is húzhatjuk a lángról. Miért kell? Én sokáig azt csináltam, hogy a párolásban lévő, takarékon buggyogó borsóra zúdítottam az amúgy bő levű, hideg habarást, és akkora csomók lettek benne, hogy voltak, amik kiköszöntek a fazékból már, hogy "Keziccsókolom!" Nem, az szörnyű. Nyílván nem gasztronómiai kiállításra csomagolok a zuramnak, de azt már én is szégyeltem. Így viszont el tudjuk kerülni a csomósodást, ami nem egy hátrány.

Szóóóóóval, ráöntöttük ezt a fehér történetet, keverjük el és húzzuk vissza a takarék lángra, vagy ha nem húztuk le, akkor nem adjunk alá gázt. Kevergessük, a hőtől elkezd majd sűrűsödni, ha kell, öntsünk alá tejet, vagy vizet, az már mindegy.

Amikor elért egy kellemesen krémes állagot, adjuk hozzá a cukrot. Ettől némileg még hígulni fog, nem kell megijedni. Ennél a pontnál lehet maxra tekerni a hőt alatta, és "felfőzni", ahogy felénk mondják, azaz megvárni, amíg buggyan párat.

Íme a végeredmény, ez már a kihűlt, "lebőrözött" (mindig leszedem róla a pillét, azt a vastag, sötétebb réteget, nálunk senki nem szereti) végeredmény, tálalásra készen :)


Tippek, trükkök:

  • mint fentebb írtam, mehet könzervből is, akkor viszont vegyük figyelembe, hogy nem kell főzni a borsót! Hagyjuk felforrni a vizet és a fentebb leírt módon keverjük el a habarással.
  • Ha csomós maradt a habarás, semmi gond, egyszerűen szűrőn át adjuk a főzelékhez. Tudom, hogy nehéz, de közben ugyanúgy fontos kavargatni. Ha úgy érezzük, ez így nem menne, szűrjük le egy másik tálba, és úgy adjuk a főzelékhez
  • változatossá tehetjük sárgarépa hozzáadásával, ezt én már Finomfőzeléknek hívom
  • tálalhatjuk tükörtojással, fasírttal, bacon szalonnával, virslivel

Jó főzőcskét, sok sikert, jó étvágyat kívánok!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése